Folk dømmer en bok etter omslaget – et selvutgivers råd til nye selvutgivere

Hva tiltrakk deg med den siste boken du kjøpte?

Fang dekselet ditt øye?

Fang oppmerksomheten raskt

Boken din har i gjennomsnitt 60 sekunder å fortelle og selge. 90 % av den potensielle leserens avgjørelse vil være det hun eller han konkluderer fra bokens forside og bakside. Dekselet er overtaleren for kjøpsbeslutningen. Hele omslaget involverer fargen, tittelen, baksideteksten og bokens samlede projiserte bilde. Bokomslaget ditt må gi en klar uttalelse som forteller den potensielle leseren at denne boken er den de vil ha.

Faglitterære bokomslag

Når du planlegger bokomslaget ditt, lønner det seg å tenke på den spesifikke utfordringen eller problemet publikum står overfor, og la omslaget ditt fortelle dem at utfordringene er møtt eller problemet løst i boken din.

Når det gjelder sakprosa bøker, leter folk etter løsninger og ferdigheter. Enten det er “hvordan” å opprettholde et sunt og harmonisk forhold, “hvordan” tjene penger eller spare tid. Å ha en “Hvordan” på omslaget kan tiltrekke bokkjøpere. Hvis boken din er instruksjonsrik, bør du vurdere å legge til “Hvordan” i tittelen.

Business bøker selger også godt. Folk trenger skarpe forretningsferdigheter og kjøper bøker om markedsføring, planlegging, offentlige taler, internettferdigheter, effektiv kommunikasjon, salg, ledelse og ledelse. Sakprosa bøker basert på disse temaene er stadig etterspurt.

Kristne bokomslag

En annen sunn nisje er den kristne bokleseren, hvis du kan komme opp med eksempler på hvordan du kan bruke din tro under vanskelige omstendigheter eller presentere ditt vitnesbyrd som en engasjerende historie; du vil fange lesernes interesse. Men som i alle bokkategorier, sørg for at bokens omslag er både attraktivt og informativt for din potensielle leser. Fortell dem hva de kan forvente i boken og unngå religiøse symboler, prøv i stedet bilder av mennesker som henspiller på innholdet på en eller annen måte.

Det er utrolig hvor mange “copy-cat”-bøker som finnes der ute uten noe unikt konsept. Mål å ha en ny vinkling eller et nytt konsept, og ta det med i tittelen eller undertittelen din. Sjekk rundt i bokhandler og legg merke til antall titler som ikke gir noen indikasjon på bokens emne. En tittel kan være så fjernt fra emnet at den forvirrer potensielle kjøpere. Mange bøker ignorerer nettleservanene til publikum; det er mest sannsynlig at målmarkedet aldri ble vurdert i markedsføringsplanen. Å forstå attraksjonspotensialet til bokomslaget ditt vil gi deg en salgsfordel i forhold til mange av konkurrentene dine.

Tilbakemelding hjelper alltid med å bygge en bedre bok .

Bli en proaktiv forfatter og ta kontakt med noen vennlige bokkjøpere og be dem om tilbakemelding. Finn ut hva de anser som de beste emnene, titlene og bokomslagene de har sett. Spør hvilke ord som overbeviste dem om å kjøpe sin siste bok og del bokideene dine med dem. Hvis de bare er lunkne om tittelen din, be dem om å gi deg en bedre. Når du kan, bruk synergien av mer hjernekraft. Hvis innholdet på omslaget er nummer én ting som selger en bok, ville du ikke ha den riktige tittelen, de riktige fargene og det riktige bildet for boken din?